Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Κολλεγίων μιλάει στο i-kollegia.gr για τα Μη Κρατικά Πανεπιστημία

Νέα / Ειδήσεις Συνεντεύξεις

Εν όψει του νέου νομοσχεδίου για την ίδρυση Μη κρατικών Πανεπιστημίων που αναμένεται να ψηφιστεί εντός του Φεβρουαρίου, το i-kollegia.gr επικοινώνησε με τον κ. Δασκαλάκη, Πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών Κολλεγίων, για τα σχόλιά του επί του επικείμενου νομοσχεδίου.

Κύριε Δασκαλάκη, σε λίγες ημέρες αναμένεται να δοθεί στη δημοσιότητα το σχέδιο νόμου για τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια και να πάει προς ψήφιση στη Βουλή αρχές του Φεβρουαρίου. Τι ισχύει τελικά με αυτά τα υπό ίδρυση Μη Κρατικά Πανεπιστήμια; Είναι απλά μια μετονομασία των υπαρχόντων κολλεγίων ή είναι κάτι καινούριο που απλά θα δημιουργήσει πρόσθετα προβλήματα και αναταραχή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;

Ας τα πιάσουμε από την αρχή. Η δυνατότητα ίδρυσης των Μη Κρατικών Πανεπιστημίων δόθηκε έπειτα από εκδίκαση περίπτωσης στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, ατόμου, ο οποίος ήθελε να ανοίξει παράρτημα πανεπιστημίου αμερικάνικου σε χώρα κράτος μέλος της ΕΕ. Καθώς οι προσπάθειές του έπεφταν στο κενό στα κρατικά δικαστήρια, προσέφυγε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το οποίο αποφάσισε ότι, οποιοσδήποτε μπορεί να ιδρύσει παράρτημα ξένου πανεπιστημίου σε κράτος μέλος της ευρωπαϊκής ένωσης. Είτε το μητρικό πανεπιστήμιο είναι χώρας κράτους μέλους της ΕΕ είτε Τρίτης χώρας.

Με αυτή λοιπόν την απόφαση, η Ελλάδα, έχει την δυνατότητα να μπει στο χώρο της ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, παρακάμπτοντας τον σκόπελο του άρθρου 16, το οποίο να σημειωθεί ότι πλέον υπάρχει μόνο στην Ελλάδα.

Να πάρουμε το παράδειγμα της Κύπρου. Τα κολλέγια που υπήρχαν, μετατράπηκαν σε ιδιωτικά πανεπιστήμια. Εμείς δεν μπορούμε γιατί έχουμε το περιβόητο άρθρο 16. Η Κύπρος όμως, έχει αναπτύξει τόσο τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και προσελκύει φοιτητές από άλλες χώρες και πλέον βρίσκεται στο σημείο αναζήτησης επέκτασής τους σε άλλα κράτη. Μη σας φανεί περίεργο αν το πρώτο Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο που θα ιδρυθεί στην Ελλάδα είναι Κυπριακό.

Ποιες είναι οι προϋποθέσεις/προδιαγραφές ίδρυσης ενός Μη Κρατικού Πανεπιστημίου;

Εδώ είναι ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που προσπαθούμε, όσο γίνεται και μας επιτρέπεται, να το διαπραγματευτούμε.

Οι προϋποθέσεις που θέτει ο νομοθέτης για την ίδρυση ενός Μη Κρατικού Πανεπιστημίου είναι τεράστιες και σκληρές.

Ακούγεται, καθώς κι εμείς δεν έχουμε πάρε σαφή απάντηση, ότι θα ζητηθεί να παραχωρηθεί ένα ποσοστό στο ξένο πανεπιστήμιο. Πράγμα που όπως καταλαβαίνετε δεν είναι απόλυτα εφικτό και λογικό. Αν κάποιο ξένο πανεπιστήμιο ήθελε να ανοίξει παράρτημα στην Ελλάδα, θα το έκανε μόνο του για να μη σας πω ότι θα το είχε ήδη κάνει.

Επιπλέον, διακινείται στον Τύπο, ότι θα απαιτείται η κατάθεση εγγυητικής επιστολής ύψους 500.000,00 ΕΥΡΩ ανά σχολή, με ελάχιστη προϋπόθεση την ίδρυση τριών (3) σχολών, καθώς και την πληρωμή παραβόλου ύψους επίσης 500.000,00 ΕΥΡΩ για τη λειτουργία του νέου συμβουλίου που θα δημιουργηθεί για τον έλεγχο και την αδειοδότηση.

Δηλαδή, μιλάμε για ένα κόστος που ανέρχεται στο ποσό των 2.000.000,00 ΕΥΡΩ με το καλημέρα, και ταυτόχρονα ο νομοθέτης απαγορεύει στον επιχειρηματία/επενδυτή να κάνει απόσβεση σε αυτά τα χρήματα.

Υποχρεώνει τον κάθε ενδιαφερόμενο, για να του δώσει άδεια ίδρυσης Μη Κρατικού Πανεπιστημίου, αυτό να εγκαθίσταται σε αυτόνομο κτίριο και όχι σε κάποιον όροφο του ήδη υπάρχοντος, αν μιλάμε για κάποιο κολλέγιο που θέλει να πάει ένα βήμα πάρα πέρα.

Τα υπόλοιπα όπως βιβλιοθήκες, αίθουσες κλπ ήδη υπάρχουν.

Ακόμη μία υποχρέωση που ορίζεται, και καλώς ορίζεται, είναι το 90% των καθηγητών να είναι κάτοχοι phD διπλωμάτων εκτός αν το 10 με 20% να είναι άνθρωποι με μεγάλη επαγγελματική εμπειρία στο εκάστοτε αντικείμενο. Όπως είναι και στο εξωτερικό. Η δική μας πρόταση, που συζητάμε, είναι να μπορεί έως και το 30% να είναι μη phd, καθώς υπάρχουν ειδικότητες, όπως το Shipping, στις οποίες δύσκολα μπορεί να βρεθεί κάποιος με Phd.

Αυτό όπως καταλαβαίνετε δίνει μια πρόσθετη αξία και αναβάθμιση στην ποιότητα των σπουδών.

Άρα από ότι καταλαβαίνω ζητήθηκε η συμβολή του Συνδέσμου Ελληνικών Κολλεγίων στο νέο νόμο.

Μας ζητήθηκε να κάνουμε κάποια σχόλια για περαιτέρω βελτίωση.

Υπάρχει ουσιώδης διαφορά ανάμεσα στα πτυχία των σημερινών ελληνικών ιδιωτικών κολλεγίων με αυτά που θα απονέμονται από τα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια;

Όχι. Τα πτυχία θα είναι ακριβώς ίδια αφού οι τίτλοι σπουδών απονέμονται από τα ίδια πανεπιστήμια. Η μόνη αλλαγή θα είναι ο τρόπος αναγνώρισης αυτών των πτυχίων και ότι θα τους απονέμεται και η ακαδημαϊκή αναγνώριση. Και ξέρετε, ο πολύς κόσμος δε γνωρίζει τι εστί ακαδημαϊκή αναγνώριση.

Σωστά.

Η ακαδημαϊκή αναγνώριση δίνει το δικαίωμα σε κάποιον να κάνει μεταπτυχιακό και διδακτορικό σε δημόσιο πανεπιστήμιο καθώς επίσης να ακολουθήσει και ακαδημαϊκή καριέρα σε πανεπιστήμιο δημόσιο της Ελλάδας.

Εσείς, σαν BCA, θα προχωρήσετε , θα εξετάσετε το ενδεχόμενο ίδρυσης ενός Μη Κρατικού Πανεπιστημίου;

Εμείς σαν BCA προχωρήσαμε ήδη στην ίδρυση Ναυτιλιακής σχολής, Hellenic Institute of Maritime Studies – HIMS, σε συνεργασία με το University of West London στο Λονδίνο.

Φυσικά δε θα μείνουμε με σταυρωμένα χέρια. Αναμένουμε να δούμε το οριστικό σχέδιο Νόμου και αντίστοιχα το Νόμο που θα ψηφιστεί, τις προϋποθέσεις κλπ, και έπειτα θα αποφασίσουμε πώς θα πορευτούμε.

Σίγουρα πάντως, αυτό το εγχείρημα δε θα είναι καθόλου εύκολο για τα μικρά ιδιωτικά κολλέγια.

Με τα πτυχία που έχουν πρόβλημα αναγνώρισης στην Ελλάδα, όπως η νοσηλευτική, η μαιευτική, τι θα γίνει; Θα αλλάξει κάτι; Θα αναγνωριστούν αυτά τα πτυχία; Είναι πολλά τα παιδιά που έχουν σπουδάσει και έχουν λάβει ένα πτυχίο με το οποίο ουσιαστικά δε μπορούν να κάνουν τίποτα.

Το γνωρίζω το θέμα και το έχουμε συζητήσει άλλωστε αρκετές φορές. Αυτό το πρόβλημα θα λυθεί. Το Υπουργείο έχει την πρόθεση να λύσει όλα τα προβλήματα που υπάρχουν. Θα λυθεί. Και θέλω να πιστεύω σύντομα.

Για ποιο λόγο, σε δύο χρόνια, να επιλέξει κάποιος να σπουδάσει σε Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο και όχι σε κάποιο Ιδιωτικό Κολλέγιο;

Δεν υπάρχει καμία απολύτως διαφορά πέρα από την πρόσθετη ακαδημαϊκή αναγνώριση, σύμφωνα με αυτά που λένε. Είναι προτιμότερο να γίνει βελτίωση, αναβάθμιση των υπάρχοντων κολλεγίων. Με πιο αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις. Με αναβάθμιση της ποιότητας των σπουδών, με καθηγητές με διδακτορικά, με βιβλιοθήκες που ήδη έχουμε. Να προσελκύσουμε φοιτητές του εξωτερικού να σπουδάσουν στα ιδιωτικά κολλέγια.

Αν σας άρεσε κοινοποιήστε το: