Κ. Πιερρακάκης: Προ πυλών το σχέδιο για το εθνικό απολυτήριο – Τι θα ισχύσει για την ερχόμενη Α’ λυκείου

Κ. Πιερρακάκης: Προ πυλών το σχέδιο για το εθνικό απολυτήριο – Τι θα ισχύσει για την ερχόμενη Α’ λυκείου

Blog Νέα / Ειδήσεις
Γράφει η Νικόλ Φιλιπποπούλου

Σε πλήρη τροχιά μπήκε το υπουργείο Παιδείας για το νέο εθνικό απολυτήριο, σύμφωνα με την εφημερίδα Καθημερινή, με τον υπουργό να έχει παραβρεθεί σε δύο, μέχρι τώρα, πολύωρες συνεδριάσεις για τον σχεδιασμό των όρων του σχεδίου. Όπως αναμένεται, το σχέδιο αυτό θα τεθεί σε ισχύ από την ερχόμενη Α’ λυκείου.

Σύμφωνα με πληροφορίες της Κ., ο σκοπός του νέου συστήματος εξετάσεων και εισαγωγής στα ΑΕΙ, θα στοχεύσει στον περιορισμό των αυθαιρεσιών των καθηγητών στην προφορική βαθμολόγηση καθώς και στην απαίτηση οι μαθητές να ολοκληρώνουν το λύκειο, με όσον το δυνατόν περισσότερες γενικές γνώσεις.

Όπως μέχρι στιγμής διαφαίνεται, οι εξετάσεις στις τρεις τάξεις του λυκείου θα οργανωθούν ως εξής:

  • Στην Α’ λυκείου, οι μαθητές θα εξετάζονται σε όλα τα μαθήματα, τα θέματα των οποίων θα επιλέγονται 50% από τους διδάσκοντες καθηγητές και 50% από την τράπεζα θεμάτων του υπουργείου.
  • Στις Β΄ και Γ’ λυκείου, οι εξετάσεις θα χωρίζονται σε δύο σκέλη. Το πρώτο σκέλος θα αφορά τα μαθήματα γενικής παιδείας, που θα ακολουθούν το ίδιο μοτίβο εξέτασης με την Α’ λυκείου. Για το δεύτερο σκέλος, οι μαθητές θα καλούνται να επιλέξουν επιστημονικό προσανατολισμό (όπως και τώρα) και θα εξετάζονται στα 3 μαθήματα επιλογής του εκάστοτε επιστημονικού πεδίου της επιλογής τους. Τα μαθήματα των πεδίων, θα είναι τα ισχύοντα μέχρι και σήμερα, δηλαδή:
  1. Πεδίο Ανθρωπιστικών Σπουδών: Αρχαία, Ιστορία, Λατινικά
  2. Πεδίο Θετικών Επιστημών: Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία
  3. Πεδίο Επιστημών Υγείας: Βιολογία, Φυσική, Χημεία
  4. Πεδίο Οικονομίας – Πληροφορικής: Μαθηματικά, Πληροφορική, Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ)

Η Νεοελληνική γλώσσα θεωρείται μάθημα Γενικής Παιδείας και θα εξετάζονται σε αυτή όλοι οι μαθητές, ανεξαρτήτως επιστημονικού πεδίου. Για τις εξετάσεις στα 3 ειδικά μαθήματα των επιστημονικών πεδίων, τα θέματα θα επιλέγονται κατά 100% από την τράπεζα θεμάτων και θα είναι (κατά πάσα πιθανότητα) ενιαία για κάθε σχολείο.

 

 

Μέσα το σύστημα αυτό, οι μαθητές θα λαμβάνουν εθνικό απολυτήριο, ενώ για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, θα λαμβάνονται υπόψη οι βαθμολογίες των 4 μαθημάτων – των 3 μαθημάτων προσανατολισμού και της Νεοελληνικής Γλώσσας – των εξετάσεων της Γ’ λυκείου. Ο βαθμός των 4 μαθημάτων της Β’ λυκείου θα συνυπολογίζεται κι αυτός, αλλά μόνο για την περίπτωση που είναι καλύτερος και μπορεί να σταθεί ευνοϊκότερος για τον μαθητή.

Ο τελικός βαθμός του εθνικού απολυτηρίου θα προκύπτει από το συνδυασμό των βαθμών των 2 τελευταίων τάξεων ή και των 3, με διαφορετικό συντελεστή βαρύτητας για την καθεμία. Συγκεκριμένα, αναμένονται διαφορετικοί συντελεστές, κατά περίπτωση:

  • Αν συνυπολογιστούν μόνο οι βαθμοί των Β’ και Γ’ λυκείου, τότε αναμένονται ποσοστά βαρύτητας 30-40% για τη Β’ λυκείου και 60-70% για τη Γ’ λυκείου.
  • Αν συνυπολογιστούν οι βαθμοί και των 3 τάξεων, τότε αναμένονται ποσοστά βαρύτητας 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ λυκείου.

Όσον αφορά τη διόρθωση των γραπτών, πρόκειται να πραγματοποιείται αποκλειστικά από τον διδάσκων καθηγητή στην Α’ λυκείου, καθώς και στα μαθήματα γενικής παιδείας (πλην της Νεοελληνικής Γλώσσας) των Β’ και Γ’ λυκείου. Για τα 4 μαθήματα που θα μετρούν για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, η διόρθωση των γραπτών θα πραγματοποιείται από τους καθηγητές άλλων σχολείων.

Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος, θα προκύπτει από τον συνυπολογισμό του βαθμού εξέτασης με τον βαθμό των προφορικών επιδόσεων των δύο τετράμηνων. Επισημαίνεται, εδώ, πως ο βαθμός του καθηγητή δύναται να διαφοροποιείται (+/- 3) προκειμένου να αντιμετωπιστούν περιστατικά γενναιοδωρίας ή εξαντλητικής αυστηρότητας των καθηγητών απέναντι σε ορισμένους μαθητές.

 

Οι πιθανές συνέπειες που προκύπτουν από τις μεταρρυθμίσεις του νέου συστήματος ορισμού του εθνικού απολυτηρίου, φαίνεται να αφορούν την αύξηση του βαθμού δυσκολίας τόσο για την εισαγωγή στα δημόσια ΑΕΙ, όσο και για την επίτευξη υψηλών βαθμολογιών στο εθνικό απολυτήριο, για τους μαθητές που επιθυμούν να καταφύγουν σε σπουδές στο εξωτερικό.

Η κ. Λαμπρινή Κουφάκη, φιλόλογος σε ιδιωτικό σχολείο, δήλωσε στην Κ.: «Και πάλι οι Πανελλαδικές στο προσκήνιο. Τα κρίσιμα ζητούμενα της ελληνικής εκπαίδευσης αρχίζουν και τελειώνουν στο πανεπιστήμιο. Προφανώς χρειαζόμαστε ένα σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Όμως σύστημα δεν σημαίνει στενά ένα πλαίσιο εισαγωγής, αλλά μάλλον με την πιο ουσιαστική έννοια του όρου αφορά ένα σύνολο στοιχείων που συναπαρτίζουν τη σχολική εκπαίδευση, με καταληκτικό στάδιο τον τρόπο εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Δηλαδή το σχολείο από τα νύχια ως την κορφή».

Και συνεχίζει: «Οι συχνές αλλαγές φανερώνουν, βέβαια, και την αγωνία σχετικά με ένα ζήτημα που απασχολεί έντονα την κοινή γνώμη και την ελληνική οικογένεια, όμως εκτός από τη σύγχυση και την ανασφάλεια που προκαλούν στην εκπαιδευτική κοινότητα, γεννούν και τη βάσιμη υποψία ότι δεν γνωρίζουμε τι θέλουμε ούτε πώς να το επιτύχουμε. Μήπως απλώς καταλήγουμε να υποτάσσουμε τους μαθητές μας στις απαιτήσεις και στο μοντέλο της «μητέρας όλων των μαχών»; Κάτι τέτοιο πέτυχε με τη μία η Τράπεζα Θεμάτων, η οποία τελικά εκτροχίασε τη μάθηση σε εκπαίδευση στο τεστ και τη διδακτέα ύλη σε εξάσκηση στα ερωτήματα της Τράπεζας. Το όλον με το μέρος. Δηλαδή, όση σχέση έχει η εξέταση στα σήματα με την πραγματική οδήγηση».

Τέλος, η κ. Κουφάκη συμπεραίνει: «Το κρίσιμο ερώτημα παραμένει συνεπώς «τι θέλουμε»: Θέλουμε εξετάσεις εναρμονισμένες με το σχολείο που σχεδιάσαμε, θέλουμε ένα σύστημα που να αξιολογεί τα επιθυμητά χαρακτηριστικά ενός αποφοίτου λυκείου ή μήπως προτιμούμε να καλλιεργούμε αυτά τα χαρακτηριστικά μέχρι μια τάξη και να αφιερώσουμε καθαρά και τίμια 1-2 χρόνια σε συστηματική προετοιμασία για την τριτοβάθμια; Δεν υπάρχει μία σωστή απάντηση. Υπάρχει όμως σίγουρα ανάγκη για υπεύθυνο και ουσιαστικό σχεδιασμό με μακρύ χρονικό ορίζοντα. Και πολιτικές που να μην ακυρώνονται από την πολιτική».

 

 

 

 

 

Αν σας άρεσε κοινοποιήστε το: